diumenge, 29 de juliol del 2012

Maridatge de vins i poesia a Cartellà

El club de lectura de l'Ateneu de Cartellà ha organitzat per al divendres 28 de setembre una vinoteca. Es tracta d'una activitat que combina el tast de vins i la literatura i que serà conduïda per l’escriptor Miquel Martín, l’actriu Olga Cercós i un sommelier d'Empordàlia. Durant la trobada, els participants podran gaudir de la lectura i comentari de textos literaris dramatitzats tot degustant vins. L'objectiu de l'activitat és difondre coneixements sobre el món del vi i la literatura d'una manera original i en un entorn singular. Amb aquesta activitat celebrarem el primer aniversari del club de lectura i iniciarem el nou curs.

El vi entra a la boca
I l’amor entra als ulls
Això és tot el que sabem del cert

Alço la copa a la meva boca
I et miro, i sospiro

Wiliam Butler Yeats 
Responsibilities and Other Poems


VINOTECA

divendres, 28 de setembre
20:30
Rectoria de Cartellà
preu socis Ateneu: 5 euros
preu no socis: 10 euros

Les places són limitades. 
Inscriviu-vos al 649723883

dijous, 26 de juliol del 2012

Kabul, la ciutat dels mil sols esplèndids


'Hom no podria comptar les llunes que brillen a les seves teulades, o els mil sols esplèndis que s'amaguen darrera els seus murs' 
Saib-e-Tabrizi segle XVII

Les lamparetes de la Tònia.
Aquest mes de juliol hem llegit la novel·la 'Mil sols esplèndids' (2007) de Khaled Hosseini, editada per Amsterdam en català i Salamandra en castellà. Ambientada primer a Herat i més tard a Kabul, 'Mil sols esplèndids' és la història de la Mariam i la Laila unides pel seu destí tràgic i lligades a tres dècades d'enfrontaments a l'Afganistan. Dues dones de dues procedències socials diferents i d'edats diferents trobaran l'una en l'altra el suport necessari per sobreviure en una societat on la dona és marginada, anorreada, torturada i empresonada sota el burka. L'autor recorre de la mà d'aquestes dues dones els darrers 30 anys de la història de l'Afganistan, 30 anys d'invasions, on la dominació soviètica va donar pas al domini dels senyors de la guerra, més tard dels talibans i finalment dels nordamericans deixant el país en una situació de misèria i guerra i on la brutalitat contra les dones ha crescut amb total impunitat. Sorprèn la mirada de l'autor, una mirada masculina que en alguns moments se'ns revela tremendament femenina, i que fa que no sigui un llibre només per a dones. És una novel·la però podria ser la història real de qualsevol família afganesa. I és que l'autor ens parla amb un llenguatge entenedor i senzill però no per això mancat de profunditat. L'estil planer de la novel·la deixa brillar la història que s'hi explica. Els personatges viuen, senten, bateguen i lluiten per sobreviure enmig de la guerra, d'un país que va a la deriva i d'una societat fratricida i irracional on antany va haver-hi cultura i esplendor, prosperitat i pensament crític. Les descripcions són acurades i el coneixement de l'entorn que manifesta l'autor és extraordinari fins al punt que hi ha moments en què el lector necessita agafar aire davant tant sofriment i tanta maldat.

Amb aquesta novel·la l'autor fa una mirada d'alerta sobre el seu país i denuncia que qualsevol intervenció alliberadora que hagi patit Afganistan ha acabat convertint-se en una nova forma d'opressió i sempre amb les mateixes víctimes, els afganesos, sobretot les dones. Hosseini, el primer autor afganès que escriu novel·les en anglès, creu en el poder de la ficció, com ell mateix explica. ‘Les pel·lícules, novel·les o quadres narren històries amb les quals la gent pot connectar. Permeten expressar un sentit nou del temps i de l’espai i ofereixen al lector la possibilitat d’accedir a un món al qual de cap altra manera no hi tindria accés. 'Mil sols esplèndids', dedicada a ‘les dones ferides de l’Afganistan’ és un lament, un plor, un crit de ràbia i impotència però també un cant a l'esperança, una petició, una pregària i una mirada cap al futur.

Khaled Hosseini, metge i escriptor va néixer a Kabul l'any 1965. Fill d'una professora i un diplomàtic després de la invasió soviètica del seu país varen instal·lar-se a Califòrnia, als Estats Units. El 2006 va ser nomenat ambaixador de bona voluntat de l’ACNUR (Agència de les Nacions Unides per als Refugiats) i el 2007, arran d'un viatge que va fer al seu país amb aquesta organització, l'autor va crear la seva pròpia fundació, Khaled Hosseini Foundation, la qual treballa per proporcionar assistència humanitària a l’Afganistan. Actualment viu a Califòrnia. Influït per les seves experiències infantils, Hosseini va debutar amb 'El caçador d'estels' ('Cometas en el cielo' en la traducció al castellà), assolint un gran èxit internacional. Es tracta de la història de dos nois afganesos de diferent classe social que comparteixen una forta amistat fins que un fet tràgic els separa. Quatre anys més tard va publicar 'Mil sols esplèndids', on les protagonistes són dones. En la seva obra Hosseini recrea ambients històrics del seu país des d'una òptica poètica i íntima.

A la tertúlia d'ahir, que vàrem fer en el marc incomparable del pati de la rectoria de Cartellà, vàrem gaudir de la companyia de Sàgar Malé, membre de la Junta directiva d'ASHDA (Associació pels drets humans a l'Afganistan) i de Jordi Xuclà, diputat membre de la comissió que l'any 2010 va debatre sobre la presència de tropes de l'OTAN a l'Afganistan. Ambdós ens van donar la seva visió del conflicte i de la situació política i social que es viu en aquest país i ens van explicar com es treballa en la cerca de solucions. Vàrem parlar dels encerts i els errors d'occident en aquesta part del món i en com el dret d'ingerència s'ha transformat en l'obligació de protegir. Xuclà va parlar des de la seva òptica idealista i va fer una defensa d'aquest deure de protecció i restabliment de la democràcia tot i els perills que comporta pel defensat el fet que qui el defensa 'vulgui canviar el món per millorar-lo a la seva manera'. El perill de la pau armada en què es defensa la intervenció militar per garantir la pau. En retòrica se'n diu oxímoron. També va fer èmfasi que no n'hi ha prou en repartir 'democràcia' com si es tractés d'ajuda humanitària i va generar el dubte entre els assistents sobre la conveniència o no d'intervenir i la manera com s'ha de fer. 
'No podem oblidar que la carta dels drets humans es va fer sobre una matriu occidental', va recordar Xuclà. Per la seva banda Malé ens va explicar, amb la contundència de qui ho ha viscut en la pròpia pell, la impunitat amb què s'accepta la ultraviolència familiar dins la societat afganesa i com el masclisme patriarcal ha perpetuat el conflicte. També va advertir sobre la necessitat de conèixer l'estructura tribal que configura la societat afganesa i com hi ha conflictes entre ètnies que han esdevingut letals per a la població. Malé ens va explicar les actuacions que ASHDA està fent a l'Afganistan, en com es treballa amb nenes, dones a la presó, addictes a l'opi, dones maltractades i en la necessitat de distingir què són trets culturals i què atemptats contra els drets humans. En aquest punt es va mostrar absolutament intransigent en qualificar de cultura qualsevol forma de coerció a la llibertat individual i va explicar que els talibans varen convertir en llei algunes pràctiques seculars que, sobretot en ambients rurals, ja estaven injustament integrades en la vida quotidiana de moltes dones. 

Amb aquesta tertúlia hem acabat aquest primer curs, que ha estat un èxit, i que reprendrem el mes de setembre amb una vinoteca.

dilluns, 23 de juliol del 2012

El club de lectura participa al 'Club de la bona lletra' de Catalunya Ràdio

Aquest diumenge 22 de juliol cinc integrants del club de lectura de l'Ateneu de la Vall de Llémena, en Doro Acero, l'Anna Vaquer, l'Antònia Montaner, la Veva Noguera i la Carme Callejon hem participat en el recentment estrenat programa 'El club de la bona lletra' de Catalunya Ràdio dirigit per la Blanca Busquets. En aquesta ocasió hem parlat amb la Maria Barbal i hem debatut a l'entorn d'Emma, la novel·la basada en la mort d'una indigent en un caixer al barri de Sant Gervasi de Barcelona. L'experiència ha estat un plaer. En els estudis de Catalunya Ràdio ens vàrem sentir molt ben acollits i l'amabilitat de la Blanca Busquets així com el tracte de la Maria Barbal varen suplir la nostra falta d'experiència davant dels micròfons. Per altra banda voldria destacar la inestimable col·laboració dels participants. Sense ells, sense vosaltres, res del que hem aconseguit en el nostre club hagués estat possible. Quan els vaig comentar la proposta de la Blanca, que ens coneixia d'haver assistit a la primera sessió del nostre club el mes de novembre passat, la varen acollir amb entusiasme i varen expressar la seva voluntat de participar-hi. Vàrem estar preparant la tertúlia, tothom va aportar la seva pròpia visió del personatge i de la història, ens vàrem reunir més d'una vegada per redactar les preguntes. Finalment el resultat el podeu escoltar. Ens en sentim satisfets. Gràcies.





dilluns, 9 de juliol del 2012

Lectures d'estiu...

Comencen les vacances i pensem que tindrem el temps suficient per fer tot allò que no hem pogut fer durant l'any. Entre les coses que tenim pendents, un munt de llibres. De cop ara tindrem les llargues tardes d'estiu en què podrem submergir-nos en pàgines i pàgines de lletra impresa sota una bona ombra. O els vespres. O els matins vora el mar. Fem-ho, recuperem les lectures que han quedat aparcades i endisem-nos en tantes vides de ficció. Però, quins llibres hem de posar a la maleta? Libros del Asteroide ha fet una selecció de títols que ens permeten viatjar sense moure'ns de casa. També hi podem posar 'A dalt tot està tranquil' de Gerbrand Bakker o 'Germans gairebé bessons' de Merce Cuartiella, ambdós Premi Llibreter 2012. O 'La gatera', de Muriel Villanueva, darrer Premi Just Casero, una novel·la que obre portes i en tanca i que et deixa una bona estona pensant. Finalment també podríem aprofitar per llegir tot allò que ens ha quedat pendent en el transcurs del club. Les recomanacions que han fet els companys, els llibres que ens han quedat per acabar o bé els títols que ens han aparegut relacionats amb els que ja hem llegit. Us en proposo uns quants, 'Tren a Puigcerdà' de Blanca Busquets, 'L'últim dia abans de demà' d'Eduard Màrquez, la biografia d'Elisabeth Heidenbenz d'Assumpta Montellà, 'Pedra de Tartera' de Maria Barbal, 'Niebla' de Miguel de Unamuno, 'El aleph' de Jorge Luís Borges, 'Un viatge a l'Índia' d'Edward Norman Foster, 'El llibreter de Kabul' d'Asne Seierstad, 'El caçador d'estels' de Khaled Hosseini o 'La pedra de paciència' d'Atiq Rahimi. I naturalment 'Jo confesso' de Jaume Cabré que tindrem l'autor aquí al febrer de 2013.

BON ESTIU I BONA LECTURA!


dijous, 21 de juny del 2012

Borges és immensitat

'Llegir Borges et fa sentir petit, com més t’endinses en Borges, més petit et sents', diu l’escriptor Lluís Muntada. I és que l’obra de Borges espanta tot i que admet molts tipus de lectura, des de la purament estètica fins a una altra de molt més profunda. Ell mateix deia que volia ser llegit sense explicacions, com a mer plaer, com quan escoltem una melodia o prenem un cafè. Llegir Borges és llegir un clàssic i com tots els clàssics ens ofereix noves vies de pensament i noves formes estètiques, deia Italo Calvino, i ens fa més complexos. Perquè a l’obra de Borges hi trobem una osmosi completa entre vida i literatura, és un mirall que reflecteix un altre mirall i en llegir-lo ens tornem una mica borgians i se'ns activa una consciència literària que ja mai abandonarem.

La ceguesa de Borges, congènita per part de pare, condiciona la seva vida i el seu estil literari ja que l’autor busca refugi a la biblioteca on els somnis poden compensar una impossible vida d’acció. La seva és una mirada a l’interior del pensament. Parla del que veuen els seus ulls cecs, el seu interior, la seva ment. Per això Borges descriu móns imaginaris on res no és el que sembla i tot és aparença, on la realitat és purament mental i només existeixen les idees. 'Antes el mundo interfería demasiado' deia Borges en una entrevista que li va fer Gay Talese l'any 62 a Nova York. 'Ahora todo el mundo está en mi interior. Y veo mejor porqué puedo ver todas las cosas que sueño', va afegir.

Tot i que l’obra de Borges, contes, assajos i poesia, és inclassificable trobem temes recurrents com són els laberints, la circularitat de la vida (sortir d’una via i tornar per una altra al punt de partida), l’atzar, el somni, els miralls, la infinitud, el temps, les biblioteques, l’enciclopèdia o l’ambigüitat. També la duplicitat, la sensació de l’home que se sent tancat dins d’un altre home, que potser ni tan sols existeix i és només el somni d’un tercer és un dels tòpics borgians per excel·lència. La ment crea l’univers, la ficció és veritat i el somni és realitat. Borges connecta amb el llegat de Shakespeare, Calderon (La vida es sueño), Lewis Carroll (Alicia al país de les meravelles) i també amb la tradició agnòstica i l’idealisme de Berkeley on la noció d’ésser està relacionada amb la percepció i reprodueix móns remots a partir d’imatges oníriques. El laberint, tema central de tota l’obra de Borges, representa el caos ordenat. Es una construcción humana perquè els humans s’hi perdin. Es una metáfora del cosmos, una construcció intel·ligent per confondre la intel·ligència on tota fragmentació de la realitat torna a la unitat primigènia i original. I enmig del laberint borgià hi ha històries intemporals que es repeteixen. Borges és escèptic, molt savi i deliberadament fuig de qualsevol conflicte cultural. Això el converteix en el més universal dels escriptors hispanoamericans. En l’obra borgiana univers, biblioteca, laberint i llibre infinit són manifestacions d'una mateixa realitat. El mirall, un altre dels elements que es repeteix crea sensació d’horror perquè multiplica la realitat i en dóna múltiples versions a vegades deformants. És una frontera entre realitat i aparença, una versió de la caverna platònica. Nosaltres som dins la caverna i veiem reflexos de la realitat.

Amb Borges neix una nova concepció de la literatura que serà gènere de gèneres, on tot és arbitrari, que introdueix elements de la filosofia a la ficció i on el coneixement sempre arriba per revelació, en un moment d’epifania que tenen personatge i lector. Parteix d’una visió panteista de la realitat on tota la naturalesa és manifestació de la divinitat. Tot és literatura i l’única realitat és el llenguatge. Borges és un receptacle de tota la tradició literària que el precedeix i la seva és una obra carregada d’erudició, que no obstant es pot gaudir tot i no conèixer-ne els referents ja que té un alt valor estètic. Mestre de laberints i miralls, Borges va estudiar en profunditat la influència literària, la literatura de la imaginació i va abocar-la cap al seus lectors, el seu 'circulo infinito de amigos invisibles'.

L'escriptor argentí va néixer a Buenos Aires el 1899 i va morir a Ginebra el 1986. Se’l considera un dels fundadors de la literatura hispanoamericana del segle XX i un dels pares literaris de tota una generació d’escriptors. Tot i la dimensió de Borges si hagués mor als 40 anys no el recordaríem, ja que va escriure l’obra que li va donar el prestigi després de tenir un accident als 39 anys, la convalescència del qual va ser força llarga. Durant aquest temps va escriure ‘Pierre Menard, autor del Quijote’, on la lectura es representa com una mena de reescriptura. No en va, Borges va dir que ell no era important pel que havia escrit, sinó pel que havia llegit. Creia que la literatura canònica ‘és un immens poema compost per moltes mans a través dels segles’. La seva idea de literatura la veiem en aquest conte on ens apareix un autor, Pierre Menard, que ha escrit el Quijote, el mateix Quijote que va escriure Miguel de Cervantes. És una metàfora del llibre infinit, de l’idealisme literari, de què tota literatura és plagi. ‘Tots els escriptors son tots i cap al mateix temps’, deia des del seu panteisme literari. El conte és l’antecedent de ‘Tlön, Uqbar, Orbis Tertius’ i de tota la resta de narracions que el varen fer famós. En el lloc d’Uqbar hi podem posar qualsevol dels llocs, persones o coses que apareixen en les ficcions borgianes. Sempre el mirall i l’enciclopèdia van junts. Sempre l’enciclopèdia, real o imaginària, és tant un laberint com una brúixola. Vivim en una fantasmagoria, en una imatge de l’eternitat distorsionada en un mirall. L’ordre inferior és una mirall de l’ordre superior. Per Borges, tot el cosmos és un laberint. L’escriptora i crítica argentina Ana Maria Barrenechea deia que ‘Borges era un autor extraordinari entestat en destruir la realitat i convertir l’home en una ombra’. A l’Argentina la seva reputació com a escriptor va començar amb el relat ‘El jardín de los senderos que se bifurcan’, on apareix un laberint fet de temps, un llibre com a laberint, i que va donar origen més tard al recull ‘Ficciones’. Harold Bloom, autor de ‘El cànon occidental’ assegura que el millor relat de Borges és ‘La muerte y la brújula’. En aquest conte el lector, igual que un dels personatges, cau a la trampa del protagonista i del mateix Borges en no adonar-se que res del que creu entendre és real. Tot és artifici, tot és ficció. Ficció dins la ficció. Joc de miralls que ens fan veure realitats que no són.

Borges és un visionari i les seves ficcions s'han materialitzat en els nostres dies. És el precursor de la gran biblioteca accessible des de tot arreu, de l’enciclopèdia única i infinita, del llibre que no s’acaba mai i del qual tots en som autors. Internet, Google o Wikipèdia. Igual que el projecte del metge anglès Gordon Bell, que ha fet realitat la ficció de 'Funes el memorioso' en convertir la vida d’un home en un arxiu de records emmagatzemat en un ordinador. El científic acumula tota la informació que rep diàriament a través d’una càmera que porta al coll i que recull més de 2000 fotos al dia, una gravadora que enregistra tots els sons i altres sensors que capten els canvis de llum i temperatura. Tot es converteix en arxiu, des dels mails que rep, fins els programes de televisió que veu o la gent amb qui es creua pel carrer. Però aixó genera un debat, ja que Gordon Bell per recordar un dia necessita un altre dia sencer. Té sentit un mapa de la Xina tan gran com la Xina?, com diria el mateix Borges. 'En l’arxiu de records de Gordon Bell té la mateixa rellevància el record del primer petó que posar-se, cada dia, les sabates'.

Aquest mes des del club de lectura de l'Ateneu de la Vall de Llémena ens hem afegit a l'Univers Borges que s'organitza cada any a Girona. Hem llegit 'Ficciones'. Ahir en vàrem fer la sessió. La conclusió és que ens hem sentit aclaparats per l'erudició de Borges, pel seu domini del llenguatge i dels referents que introdueix en els seus contes. Pel seu coneixement vastíssim de la filosofia i de tota la tradició cultural que el precedeix però al mateix temps ens ha agradat endinsar-nos en el món borgià pel que fa a la seva percepció de la realitat. I hem viscut els nostres moments de revelació en descobrir que el narrador de 'El arco y la espada' és en realitat en Moon, que l'home gris de 'Las ruinas circulares' és un ésser somniat, que a 'El milagro secreto', entre que les bales surten dels canons dels fusells fins que impacten sobre el cos de Hladik passa un any de temps imaginat però real, que 'El jardín de los senderos que se bifurcan' és una metàfora del laberint que suposa la vida i que al 'El sur', Dahlman somnia la seva mort i quan passa, igual com l'ha somniat, no sap si la continua somniant o està passant de veritat.

divendres, 8 de juny del 2012

Escola d'escriptura del Gironès

La Casa de Cultura 'Les Bernardes' de Salt acollirà a partir del curs que ve la primera escola d'escriptura de les comarques gironines. La finalitat amb què neix aquesta escola és l'ensenyament de l'ofici de la paraula escrita, un objectiu ambiciós i entès com 'la millora de les aptituds innates que en menor o major mesura tothom té per l'escriptura', citant Vicenç Pagès. Alhora també voldríem ser un espai de formació i oportunitats per a les persones interessades en l'ús del llenguatge i les seves possibilitats creatives, i en aquest sentit, poder captar talent literari. Davant la proliferació de tallers d'escriptura creativa nosaltres apostem per una formació de llarg recorregut en creació literària que compta amb l'aval de la Universitat de Girona. No descartem la programació de cursos intensius focalitzats en algun punt de la creació i entenem la formació que oferim com la possibilitat que cada estudiant dissenyi el seu itinerari personal.

En aquest primer moment el curs de sortida és 'Narrativa I' de 90 hores concebut com un curs d'especialització universitària de la UdG. Es tracta d'un curs introductori a la narrativa que l'any que ve es podrà complementar amb un segon curs dedicat íntegrament a la novel·la o al conte. La intenció és que l'escola tingui tres itineraris, un dedicat a l'escriptura pròpiament, un altre als oficis relacionats amb el món del llibre i un tercer a la dinamització lectora i la lectura creativa. Dels altres dos itineraris en començaran cursos més endavant. Els nostres alumnes poden ser tant aquelles persones a qui els agrada escriure i volen convertir la seva passió en un ofici, escriptor o professional del món de l'edició, com aquelles que simplement volen aprofundir en el plaer de la lectura i l'escriptura, sense cap ambició professional. En aquests sentit, el nombre d'alumnes està limitat per poder oferir una atenció personalitzada i hem volgut que els professionals que donin les classes siguin escriptors amb obra publicada. De moment podem avançar que en aquest primer curs hi haurà en Josep Maria Fonalleras, la Bel Olid i la Maria Mercè Roca. I estem en contacte amb altres professionals que podrien incorporar-se a l'escola en els pròxims mesos. Una de les novetats que oferim és la formació en literatura digital. Una part important del curs està enfocada a la creació literària que neix a partir de les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. És en aquest apartat que comptem amb la Laura Borràs entre els professors de la nova escola.

Finalment hem d'agrair el suport institucional que hem rebut, Diputació de Girona i Consell Comarcal, sense el qual l'Escola no hagués estat possible i també la col·laboració tant del Gremi de Llibreters com de la Central de Biblioteques de les comarques gironines.

dilluns, 4 de juny del 2012

'Girona, carrers i ombres'

'Cau la tarda, de tons grocs i daurats, vigília de Sant Josep, encara hivern al calendari, però amb un alè de primavera a l'aire'. Així comença el capítol 'Girona, carrers i ombres' del dietari 'Octubre' de Miquel Pairolí que vàrem escollir per llegir dissabte en la dotzena edició de les XII hores de lectura viva de Girona, enguany dedicada als autors gironins. Una trobada que any rere any reuneix lectors a la plaça Mercaders per recrear fragments literaris sota la mirada atenta del barri vell. Els Amics del Museu d'Art de Girona i el Gremi de Llibreters organitzen aquesta lectura pública en què hi participen voluntaris. 'La immersió en l'aire d'una Girona antiga, sense maquillar, gens turística, és immediat', continua Pairolí. I és ben cert encara que mentre llegim s'acosta gent amb pinta de turistes que tot i no entendre, segurament, el que llegim se senten atrets per l'espectacle i la bellesa de la lectura en aquest indret.

L'altre fragment escollit va ser 'Hotel Borges' dedicat a l'antany 'Gran Hotel Borges' de Lisboa, de passat esplendorós, també del mateix dietari. Tot i no tenir res a veure amb l'autor argentí, ens va semblar una mena de 'picada d'ull' a l'univers literari que enguany està dedicat 'al cec que ho veia tot', segons el descriu Jorge Garralda'. També perquè Lisboa és una ciutat eterna i el Chiado un lloc on el temps s'hi ha aturat, on Pessoa va escriure 'veig els paisatges somniats amb la mateixa claredat amb què contemplo els reals'. Pairolí diu que al Borges, al cor del Chiado, hi havia més silenci que en un hospital. 'Quatre passes més i éreu a la Livraria Bertrand, on podíeu passar estones i estones resseguint prestatges i mirant llibres, sense que ningú us importunés. En compràveu un, un volum del 'Diário de Torga', per exemple, i us l'endúieu a llegir, reclinat al llit, a l'habitació del Borges. Vida regalada, inoblidable'. Silenci i lectura.


'Girona, carrers i ombres'